Kajakroere reddede mor og barn

Redningsaktion: Tre unge kajakroere trænede i september på søerne ved Silkeborg, da et toårigt barn faldt over bord fra hjuldamperen "Hjejlen". Barnets mor kastede sig også vandet for at redde sin søn.

Af CATHRINE SØVANG
Publiceret 14-12-2012

Vejret var stille den formiddag i september.

Havde der været bølger på vandet, havde kajakroeren, Sebastian Søndergaard, ikke fået øje på bylten af tøj, der lå i vandet nogle hundrede meter bag hjuldamperen.

Han satte pagajen i vandet og sejlede med al sin kraft hen mod stedet.

Nikolaj Blach, Sebastian Søndergaard og Morten Graversen
»Da vi startede med at ro i kajak, lærte vi at redde folk op af vandet. Vi ved, det skal ske så hurtigt som muligt, når ulykken sker,« siger Nikolaj Blach (th.), der sammen med Sebastian Søndergaard (tv.) og Morten Graversen (midten) reddede mor og barn fra at drukne i Silkeborgsøerne.

Denne søndag er landsholdsroerne, 17-årige Sebastian Søndergaard, den nu 16-årige Morten Graversen samt 24-årige Nikolaj Blach, sejlet ud på søerne ved Silkeborg for at træne for 14. gang i denne uge.

Der er kun to uger til, at de skal deltage ved VM.

Dagens træning består af intervaltræning: et minuts roen for fuld kraft. Derefter et minuts pusten ud.

Træningen har stået på en time. Alle mærker de udmattelsen, og Sebastian Søndergaard har opbrugt sine kræfter, hvorfor han befinder sig et stykke bag de andre roere.

»De andre råbte, at jeg skulle vende kajakken, så vi kunne sejle hjem. Idet jeg vendte kajakken, så jeg hjuldamperen "Hjejlen" og en masse mennesker om bord, der råbte. Jeg troede først, de heppede på os,« fortæller Sebastian Søndergaard og fortsætter: »Så så jeg en person, der hoppede i vandet. »Hvad sker der lige?« tænkte jeg. Jeg kiggede rundt og så pludselig en klump tøj et godt stykke væk. Jeg roede derhen, så hurtigt jeg kunne.«.

Flydende tøjbylt

Nikolaj Blach ser, at Sebastian Søndergaard pludselig ror i meget høj fart. Så får han selv øje på to skosåler, der flyder i vandet et par hundrede meter længere fremme.

Sebastian Søndergaard når først hen til tøjbylten. Det er en lille dreng.

Den toårige dreng er faldet overbord fra "Hjejlen", og en tragedie er tæt på at ske.

Drengens mor er i panik sprunget efter sin søn, men sønnen er allerede flere hundrede meter væk fra hjuldamperen.

Moderen kæmper for at nå hen til sin søn, men hun har svært ved at holde sig oven vande.

Sebastian Søndergaard hiver fat i drengens arm, og hans hoved kommer over vandet. Han skriger. Sebastian har svært ved at holde balancen, da kajakken er ustabil og let tipper.

Kort efter når Nikolaj Blach også frem. Han griber fat i kraven på den toåriges jakke, og sammen får de drengen op i Nikolaj Blachs kajak. Den toårige dreng græder.

Et godt tegn, tænker de unge mænd.

Morten Graversen er flere hundrede meter fra de andre.

Han sejler hen til kvinden, som ligger i vandet og råber efter hjælp. Han får hende op at ligge på sin kajak.

Hun begynder at græde.

»Hun kunne se, at sønnen var blevet reddet, og hun ville svømme over til ham. Jeg sagde, at hun skulle blive liggende, for hun var helt udmattet,« fortæller Morten Graversen.

De tre kajakroere forsøger at ligge stille i vandet og holde balancen, men det er ikke let. Kajakkerne er ustabile og tipper let.

Ustabile kajakker

»Vi kunne nemt ryge i vandet.

Vi sejler i kapkajakker, som er svære at håndtere. Jeg nåede slet ikke at tænke på, at de var tæt på at drukne. Jeg vidste bare, at vi hurtigst muligt skulle have personerne op ad vandet. Det hele gik så stærkt,« siger Nikolaj Blach.

Minutterne går. De vifter med deres pagajer for at få en motorbåd til at komme til undsætning.

To både nærmer sig, og drengen og  moderen kommer i sikkerhed på den ene båd.

Kajakroerne vælger at ro hjem. De har gjort, hvad de skulle.

Ingen siger noget

Adrenalinen pumper rundt i de tre kajakroeres veltrænede men alligevel udmattede kroppe, og der bliver ikke sagt meget på vejen tilbage.

Tilbage i kajakklubben fortsætter de deres træning med styrkeøvelser, som de plejer. Der bliver ikke talt mere om, hvad der skete på vandet.

Kajakklubben modtog et par dage efter ulykken et takkebrev fra drengens moder.

Heri stod der: »Jeg nåede ikke at takke roerne for deres utrolig hurtige indsats. Tusinde mange gange tak til dem, der var på søen i dette skræmmende øjeblik og fik reddet min søn op af vandet,« skrev moderen til de tre helte.

Både hun og den lille dreng har det godt.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Kommentarer

Jacob
08-01-2013 kl. 21:02

I er for seje!

thomas winther
08-01-2013 kl. 20:35

Til Jer drenge, vil jeg bare sige pøj pøj på lørdag. Jeg håber selvfølgelig at I får et fortjent skulderklap. Der har været en imponerende medieopmærksomhed på Jer, og I har stillet op til lidt af hvert. Stille og rolige som I jo er, klarede I også det på Jeres ydmyge og jordnære facon. I gjorde den ultmative forskel den søndag, lille charmerende Niklas, storesøster og de taknemmelige forældre fortæller jo virkeligheden så rammende. I vil altid være deres helte så længe de lever.

Birgitte
07-01-2013 kl. 19:03

Kajakroerne

Bente Nielsen
06-01-2013 kl. 13:15

En fantastisk og modig indsats fra 3 af DK´s store kajakhåb. For at rede andres liv, satte de eget liv på spil, de fortjener at blive årets helt - kajakroere er gjort af et specielt stof

Peter Munk-Hansen
05-01-2013 kl. 23:03

Dejligt med nogen, som gør en kæmpe forskel Super fantastisk mod Og tillykke for den gode indsats

Søren Føns
05-01-2013 kl. 22:10

Dejligt med tre sympatiske drenge, som er på rette tid og sted og ikke mindst gør det helt rigtige i situationen. Pragtfuldt med gode rollemodeller for andre børn og unge. Når man læser alle beretninger fra dette og tidligere års nominerede, får man en rigtig god fornemmelse af at verden er fuld af medmennesker, der formår at gøre forskel, når det er pråkrævet og dermed være medvirkende til at gøre denne jord til et bedre og sikrere sted at leve. Vi drømmer vel alle om at have modet til at gøre en sådan forskel... men alle nominerede - og ikke mindst de tre gæve kajakgutter - har vist det i praksis :-)

Torben Meldgaard
05-01-2013 kl. 13:23

Modig og spontan reaktion uden hensyn til egen sikkerhed

Bøje Hansen
05-01-2013 kl. 13:12

De 3 kajakroer En god indsats og dejligt uselvisk de fortjener at løbe af med de 100.000

Christopher S Ottesen
04-01-2013 kl. 19:44

Nikolaj, Morten , sebastian

Tommy M Ottesen
04-01-2013 kl. 19:20

Sebastian,Morten Nikolaj.

Ole Olesen
04-01-2013 kl. 18:59

Det var rigtig modigt af disse unge mennesker gjort.

Mette Madsen
04-01-2013 kl. 17:14

Hvor er det sejt - og Nicolai er pædagog i min datters Sfo :-) De skal ha' min stemme...

Tobias
04-01-2013 kl. 16:41

Sygt nok.... Flot klaret ærligt jeg ikke kan stemme på jer mere :(

Inge Stenshøj Ottesen
04-01-2013 kl. 16:00

Nikolaj Blach , Sebastian Søndergaard, Morten Graversen.

Jens Bang
04-01-2013 kl. 11:39

Imponerende flot og en meget større bedrift, end man skulle tro af tre træningstrætte kajakroere i tre "ustabile" kaproningskajakker. De fortjener mere end ros.

René Kristensen
03-01-2013 kl. 22:15

Super flot drenge i er helt fantastiske. I kan godt være stolte af jer selv, i her redet et menneske liv

jacob carlo skødeberg
03-01-2013 kl. 17:31

kajakroerne

Charlie
03-01-2013 kl. 08:45

Hold da op.....nogle seje drenge.... I kan være stolte af jer selv..... det var ikke noget alle kunne have gjordt, selvom det er det første man lærer i sin kajak klub..... det kræver mandsmod og evner med den indsats....... alt lykke og held til jer i livet......

Karsten B
02-01-2013 kl. 20:48

Flot arbejde drenge

Thomas Henning
02-01-2013 kl. 19:27

Jeg synes det er helt vildt og rigtig flot klaret af de 3 unge mænd og jeg mega stolt af min papsøn Nicolaj. Jeg håber i vinder, da i er hverdagens helte i mine øjne.

Peter Bräuner
02-01-2013 kl. 09:17

Snarrådighed, uselvisk handling og redning af 2 personer i panik er ikke hverdagskost. De er mine helte blandt mange.

Hanne Fæster Nielsen
30-12-2012 kl. 23:34

Fantatisk flot indsats. Glæden ved at have reddet den lille drengs liv, vil følge jer resten af livet. Jeg håber I må modtage stor hæder for indsatsen og at I vil dyrke jeres sport med fortsat stor iver.

Lone Hymøller
30-12-2012 kl. 17:50

Godt gået drenge. Jeg er selv kajakroer og ved, hvor hurtig en kajak kan vælte. I holdt hovedet koldt og handlede - stort skulderklap til jer

maibritt karstensen
23-12-2012 kl. 12:11

En pludselig situation opstår, og i vælger at gøre noget ved det, det er helte i mine øjne. Sådan, godt gået drenge

Laila Dammark Nielsen
22-12-2012 kl. 17:54

Fantastisk de tre kajakroere var lige der på det tidspunkt og reagerede så hurtigt. Det er min kusine og søn de reddede.

jane henning
20-12-2012 kl. 21:40

Super sejt. Kan lige forestille mig alle de frygtelige tanker om at miste sit barn , der er gået igennem den mor . Inden hun selv vælger at springe i .I gjorde en stor forskel den dag.

Jeanette Bach Graversen
17-12-2012 kl. 10:02

Hvor er jeg stolt over at vi i DK har så fantastiske unge mænd, som skrider til handling når der er aller mest brug for det!!

Ulla Knudsen
15-12-2012 kl. 23:43

Det var flot reddet

Søren Hyttel
15-12-2012 kl. 09:39

Jeg er så stolt, over det de tre har gjordt! I mine øjne er de sande HELTE!

René Larsen
14-12-2012 kl. 23:06

IMPONERENDE!!! Jeg har flere gange set når begyndere skal sidde i disse kapkajakker, INGEN har siddet længere end 2-5 sekunder. Så at disse unge roere har reddet et 2-årigt barn og moderen fra sådan en ustabil kajak er ikke kun imponerende, men viser en helteindsats, som er totalt uselvisk, da det har været med høj risiko for at de selv røg i vandet. Jeg er selv far til en 3-årig pige, tanken om at miste hende og hendes moder, er det værste jeg kan forestille mig. De 3 kajakroer har uden tvivl reddet mere end de 2 liv på Silkeborg Søerne, de pårørende må også være dem dybt taknemlige. I en verden hvor eliteidrætsudøvere ofte er sig selv nærmest, så er det befriende at høre historien om de 3 HELTE-kaproere fra Silkeborg.